Vuonna 2025 oppilaitoksemme sai Erasmus+ KA121-VET -akkreditoinnin, joka mahdollistaa ammatillisen koulutuksen kansainvälisiä henkilöstö- ja opiskelijaliikkuvuuksia 15 kuukauden ajan (1.6.2025–31.8.2026). Akkreditoinnin myötä saatu rahoitus tarjosi konkreettisen mahdollisuuden lähteä kehittämään henkilöstön osaamista kansainvälisessä kontekstissa. Ensimmäinen askel oli suunta Barcelonaan – eurooppalaiseen suurkaupunkiin, jossa koulutuksella on vahvat juuret ja nykyaikainen ote.
Matkalle Oulusta
Matkamme alkoi lauantaina 1.6.2025 Oulusta, ja lensimme Helsinki-Vantaan kautta Barcelonaan. Matkaseurana minulla oli äidinkielen ja viestinnän opettaja opettaja Maarit Jussila ja koulutuspäällikkö Sari Kurttila. Saavuimme perille sunnuntai-iltana 1.6., jolloin meitä tervehti lämmin ja aurinkoinen ilta Kataloniassa. Majoituimme Carrer de Tarragona -kadulla sijaitsevaan viihtyisään Airbnb-asuntoon, joka toimi koko vierailun ajan tukikohtanamme.

Vierailu Institut d’Estudis Financersiin: Taloustaitojen opettamista nuorille
Maanantaina 2.6. vierailimme Institut d’Estudis Financersissa (IEF) Barcelonassa. Kyseessä on yksityisellä rahoituksella toimiva koulutusinstituutio, joka keskittyy erityisesti talous- ja rahoitusosaamisen kehittämiseen eri koulutusasteilla.

Täällä meille esiteltiin myös kattavasti Espanjalaista ja Katalonialaista koulutusjärjestelmää. Kävimme mielenkiintoisia keskusteluja, joissa vertailimme maiden välisiä eroja muun muassa koulutusjärjestelmien, talouselämän ja yhteiskuntarakenteiden osalta. Nämä keskustelut toivat esiin paitsi eroja, myös monia yhteisiä haasteita ja mahdollisuuksia.
Täällä meille esiteltiin myös kattavasti Espanjalaista ja Katalonialaista koulutusjärjestelmää. Kävimme mielenkiintoisia keskusteluja, joissa vertailimme maiden välisiä eroja muun muassa koulutusjärjestelmien, talouselämän ja yhteiskuntarakenteiden osalta. Nämä keskustelut toivat esiin paitsi eroja, myös monia yhteisiä haasteita ja mahdollisuuksia
Vierailun yhteydessä tapasimme myös Dr. Serhiy Zabolotnyyn Varsovan yliopistosta. Hänen kanssaan pääsimme vertailemaan puolalaista koulutusjärjestelmää omaamme, mikä toi keskusteluun uusia näkökulmia ja antoi mahdollisuuden laajentaa vertailevaa ymmärrystä eri maiden ammatillisesta koulutuksesta. Serhiy oli mukana koko vierailuviikon ajan ja osallistui kaikkiin kohteisiimme, rikastuttaen keskusteluja asiantuntemuksellaan ja kansainvälisellä näkemyksellään. Saimme tutustua Finellis-nimiseen lautapeliin, jonka instituutio on kehittänyt nuorille suunnatuksi työkaluksi taloustaitojen oppimiseen. Peli tarjoaa interaktiivisen ja käytännönläheisen tavan käsitellä esimerkiksi säästämistä, budjetointia ja taloudellista päätöksentekoa – aiheita, jotka ovat merkityksellisiä nuorten arjessa ja tulevaisuudessa. Saimme myös kattavan esittelyn talouskasvatusprojektista, jossa vapaaehtoiset koulutetut asiantuntijat vierailevat paikallisissa kouluissa opettamassa nuorille taloustaitoja. Erityisen innostavaa oli kuulla, että pääsemme keskiviikkona osallistumaan projektin päätöstilaisuuteen, jossa juhlistetaan kuluneen kauden saavutuksia ja palkitaan vapaaehtoisia sekä yhteistyökumppaneita.
Vierailu Gironaan: Talousosaamista ja verkostoitumista

Tiistaina 3.6. tapasimme varhain aamulla Barcelonan Sants Estació -rautatieasemalla ja otimme junan kohti Gironaan. Siellä vierailimme Escola Tècnica de Girona -ammattioppilaitoksessa. Pääteemana oli talousosaaminen ammatillisessa koulutuksessa.
Escola Tècnica de Girona (ETG2) tarjoaa vahvaa osaamista erityisesti kaupan, markkinoinnin, kansainvälisen kaupan sekä hallinnon ja rahoituksen aloilla. Lisäksi se on johtava autoalan ammatillisen koulutuksen tarjoaja alueellaan. Oppilaitoksessa opiskelee myös ESO-tutkintoa suorittamattomia opiskelijoita, joille tarjotaan käytännönläheisiä koulutusjaksoja. Yksi ETG2:n ainutlaatuisista erikoistumisalueista on TG Racing -koulutusohjelma. Kyseessä on Gironan maakunnan ainoa koulutusohjelma, joka valmentaa opiskelijoita kilpamekaanikkona toimimiseen. Oppilaitoksella on myös oma MotoGP-joukkue, jossa toimii palkattuja kansainvälisiä kuljettajia. Opiskelijat huoltavat moottoripyörät ja osallistuvat kilpailuihin mekaanikkoina, mikä tarjoaa heille todellisen työelämäkokemuksen huippuluokan moottoriurheilussa.
Oppilaitoksen johtaja Jordi Moncanut Lopez, jonka isä on perustanut Escola Tècnica de Gironan, esitteli meille koulun monipuolista koulutustarjontaa ja vaikuttavaa historiaa. Pääsimme myös tutustumaan oppilaitoksen tiloihin, ja saimme nähdä opiskelijoiden valmisteleman esittelyn koulusta, jonka he esittivät meille sujuvasti englanniksi yhteistyössä.
Gironassa osallistuimme oppilaitosvierailun jälkeen EFEC:n (Educació Financera a les Escoles de Catalunya) päätöstilaisuuteen, joka on merkittävä talouskasvatusohjelma Kataloniassa. Saimme tutustua siihen, miten talousosaamista opetetaan käytännönläheisesti ja miten tärkeänä osaamisalueena se nähdään osana ammatillista koulutusta.
Escola del Treball: Pedagogisia käytäntöjä, historiaa ja yhteistyömahdollisuuksia

Keskiviikkona 4.6. päätimme vierailu viikkomme käymällä Escola del Treballissa, joka on yksi Katalonian tunnetuimmista julkisista ammatillisen koulutuksen oppilaitoksista. Koulu sijaitsee historiallisessa Escola Industrialin rakennuskompleksissa Barcelonassa. Vierailumme isäntänä toimi Laura Barroso, kansainvälisen liikkuvuuden koordinaattori ja rakennustekniikan opettaja. Saimme kuulla oppilaitoksen opetusjärjestelyistä, joissa yhdistyvät käytännönläheisyys, tekninen asiantuntemus ja vahva yhteistyö alueen työelämän kanssa. Kävimme keskusteluja opettajien ja henkilöstön kanssa ja löysimme useita konkreettisia mahdollisuuksia Erasmus+ -yhteistyölle – erityisesti opiskelijavaihtojen osalta. Koulun pitkä ja arvokas historia teki meihin suuren vaikutuksen. Se toi mieleen oman koulumme, Raahen Porvari- ja Kauppakoulun, perinteet ja kehityksen. Historia näkyi erityisesti koulun upeassa kirjastossa, jossa säilytetään vaikuttava kokoelma vanhoja kirjoja vuosikymmenten takaa. Vierailun huipennus koettiin, kun meille esiteltiin huone, jossa Albert Einstein oli aikanaan vieraillut – ja pääsimme istumaan samalle tuolille, jolla hän oli istunut. Hetki oli symbolisesti voimakas ja muistutti siitä, kuinka syvälle juurtunutta ja arvostettua koulutus voi olla.
Vapaa-aika Barcelonassa ja Gironassa – kulttuuria, historiaa ja maisemia

Työntäyteisen ohjelman vastapainoksi pääsimme myös nauttimaan Barcelonan ja Gironan kulttuurista, arkkitehtuurista ja maisemista. Kaupungit tarjosivat vaikuttavia kohteita, joita ehdimme tutkia iltaisin ja ohjelman ulkopuolella. Barcelonassa vierailimme Sagrada Famíliassa, näimme Olympiastadionin (vaikkemme päässeet sisälle), ihailimme Antoni Gaudín arkkitehtuuria kaupungin kaduilla sekä matkustimme gondolihissillä Montjuïcin linnakkeelle, josta avautui upea näkymä kaupunkiin. Girona hurmasi historiallisuudellaan. Erityisesti mieleen jäi Catedral de Santa Maria de Girona – katedraali, jonka portaat toimivat Game of Thrones -sarjan kuvauspaikkana. Oli vaikuttavaa seisoa samoilla portailla, joilla on kuvattu maailmankuulua televisiosarjaa. Kulttuuri, historia ja arkkitehtuuri rikastuttivat vierailuamme ja loivat yhteistä jaettua kokemusta, joka täydensi ammatillisen ohjelman antia ainutlaatuisella tavalla.
5.-6.6 Paluu kotiin
Torstaina 5.6. aloitimme paluumatkan Barcelonasta. Lensimme Lontoon Heathrow’n kautta Helsinkiin ja sieltä jatkolennolla Ouluun. Oulun lentoasemalle saavuimme perjantain puolella noin klo 01.00, täynnä kokemuksia, ideoita ja uusia kontakteja.

Barcelonan
job-shadowing -jakso oli intensiivinen, inspiroiva ja tulevaisuuteen suuntaava.
Se antoi meille mahdollisuuden tutustua Katalonian ammatilliseen koulutukseen,
jakaa osaamista kansainvälisten kollegoiden kanssa ja löytää uusia kumppaneita
Erasmus+ -yhteistyölle. Saimme arvokkaita näkökulmia opetuksen kehittämiseen,
erityisesti talousosaamisen, digipedagogiikan ja työelämäyhteistyön
näkökulmista.
Matka osoitti konkreettisesti, miten Erasmus+ -akkreditointi mahdollistaa
oppilaitoksemme kehittämisen kansainvälisessä yhteisössä – oppien, jakaen ja
yhdessä rakentuen. Syksyllä alamme tosissamme rekrytoida opiskelijoita osallistumaan Erasmus+ hankkeeseen ja voimme aloittaa yhteistyön ulkomaalaisten oppilaitosten kanssa.
Ilkka Kontinaho 12.6.2025